.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
عالمی که تجسم اخلاق الهی در گیلان بود
عالمی که تجسم اخلاق الهی در گیلان بود

رنگ ایمان: آیت الله ظهیری فقیهی پارسا و عالمی زاهد بود. ایشان از اساتید اخلاق حوزه های علمیه گیلان بود که سالها به تهذیب نفس طلاب و مردم همت گماشت. مردم با دیدن رفتار الهی ایشان، تجسم بسیاری از فضائل اسلامی را در ایشان می دیدند و با شنیدین بیانات ایشان، روح خود را جلا می دادند. ایشان بیش از 40 سال امامت جماعت مسجد بیستون رشت را بر عهده داشت و علاوه بر آن داماد آیت الله شیخ محمد لاکانی فقیه نامدار رشت بود...
 

قال اميرالمومنين علي (ع:) العلماء با قون ما بقي الدهر اعيانهم مفقوده و امثالهم في القلوب موجوده (نهج البلاغه ک ق 147)
تا عالم هست، عالمان هستند، اجسادشان از ميان مي رود اما ياد آنها در دل ها مي ماند.

زبان و قلم را ياري آن نيست که بتواند ساحت هاي گوناگون انسان را تبيين و ترسيم نمايد، زيرا انسان موجود ناشناخته عالم وجود است و در اين ميان ستارگان درخشان تاريخ اسلام بي گمان از مصاديق بارز خليفه الله بر روي زمين و مردان خدا مي باشند.
 

آيت الله شيخ مختار ظهيري فرزند مردي صالح و مادري متدين از دلدادگان اهل بيت (عليهم السلام) در چهارم شهريور ماه سال 1304 (ه-ش) پا به عرصه وجود نهاد. هنوز شش بهار از عمر او سپري نشده بود که تقدير الهي بر آن قرار گرفت که دل بسوزد و اشک جاري گردد و غم فقدان پدر را تحمل نمايد. دوران سخت تحصيل و مشکلات خانواده را در نبود پدر پشت سر گذاشته و پس از دوران تحصيل متوسطه به علت شوق وافر به تحصيل علوم ديني و تشويق مادر صالحه اش وارد حوزه علميه رشت گرديد و از محضر اساتيدي چون آيت الله ضيابري، آيت الله علم الهدي، آيت الله رفيع، آيت الله خورگامي و آيت الله لاکاني بهره مند گشت و پس از طي مراحل مقدماتي و بخشي از سطح عازم قم گرديد.


هجرت به قم

ايشان در طول تاريخ دوران تحصيل سطح علوم ديني و حوزوي استعداد و نبوغ و توانمندي هاي خاص و بارزي را داشته اند که بارها باعث تشويق و ترغيب ايشان از سوي اساتيد بزرگوارشان شد.

ايشان از حافظه اي بسيار قوي بهره مند بودند، به طوري که اشعار الفيه ابن مالک و منظومه ملا هادي سبزواري (رحمه الله عليهم) را حفظ داشته و تا اواخر عمر نيز بسياري از ابيات را قرائت مي نمودند.

در قم از حضور اساتيد وارسته اي چون آيت الله العظمي بروجردي، آيت الله العظمي امام خميني و علامه طباطبايي بهره بردند و در طول همين سال ها که در اوج سال هاي ظلم و بيداد حکومت پهلوي بوده است، بارها به جهت تبليغ به شهرهاي مختلف سفر کردند.

به دليل نياز استان گيلان و حوزه علميه رشت و همزمان با ساخت مدرسه علميه جامع از ايشان به عنوان مدرس دعوت به عمل آمد که همزمان با پيوند ايشان با خاندان بزرگ آيت الله حاج شيخ مهدي لاکاني بوده و اين وصلت مقدس که با اشاره و همراهي استاد بزرگوارشان حضرت آيت الله ضيابري صورت پذيرفت، فصل جديدي را در زندگي ايشان رقم زد.

روح تشنه استاد جوان هنوز سيراب نشده بود و پس از توقف چند صباحي مجددا راهي ديار فضل و معرفت و عشق، قم شدند تا استعداد ژرف و عميق خود را در تحصيل علوم عقلي و نقلي به کار گرفته و در امر تبليغ دين و مکتب حقه جعفري بيش از پيش بتوانند مفيد واقع شوند اما نياز مردم و دعوت مکرر پس از چند سال ايشان را در کنار همشهريان ماندگار ساخت.

حيات طيبه

آيت الله ظهيري(ره) از آن سال تا آخر عمر شريفش بيش از چهار دهه مشغول تدريس و تعليم و تربيت علوم ديني بوده و ثمره آن پرورش طلابي فاضل و عالم و تقديم آنها به جامعه اسلامي است که بحمدالله شاگردان ايشان متصدي بسياري از مسئوليت ها در سطح استان و کشور مي باشند.

تولي و تبري

از صفات بارز و شاخصه هاي بزرگ ايشان الزام به احياي تولي و تبري بود. ايشان به مصداق حديث (هل الايمان الاالحب و البغض) محبت به اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) را در قالب هاي مختلف دعا، برپايي مجالس اعياد و وفيات معصومين و شرکت در اين مجالس و وعظ و خطابه و سخنراني در مورد فضائل آن بزرگواران و بيزاري از دشمنانشان ابراز مي داشتند و تقيد عملي داشته اند.آيت الله ظهيري(ره) به دليل طبع لطيف و ذوق هنري که داشته اند اشعار فراواني را در مدح و ثناي معصومين (عليهم السلام) و عرفان و معرفت به باري تعالي و توصيه هاي اخلاقي داشته اند.

خانواده
ايشان در سال 1332 با خانواده جليل و مکرم آيت الله حاج شيخ مهدي لاکاني(ره) وصلت نمود و ثمره ازدواج دو فرزند مي باشد که از اين خاندان، شهيدي بزرگوار تقديم انقلاب گرديده است. همياري، همکاري و استواري همسر مکرمه شان از عوامل موفقيت اين عالم رباني در طول دوران تحصيل و تبليغ و تدريس بوده است.
از صفات برجسته و بارز ايشان ساده زيستي و وضع زندگي معمولي و بي آلايش ايشان است که سادگي منزل مسکوني و همراهي ايشان با توده مردم در نحوه زندگي و مردمي بودن آن بزرگوار همواره زبانزد مومنين و يادآور زندگي اولياي دين بوده است.در تمام طول دوران حيات پربرکت خويش به حال ضعفا رسيدگي نموده و سفارش مي نمودند. ايشان متخلق به اخلاق حسنه و حسن خلق بوده و نزديکان و وابستگان و همسايگان و حتي شاگردانشان در مراجعه و پرسش و پاسخ همواره از سعه صدر و صفاي باطن و روي خوش ايشان بهره مي جستند. سرانجام روزها و شب ها از پي يکديگر مي آمدند و دل ها نگران حال بزرگ مردي از تبار نيکان و شايستگان بود. او که سال ها سخنراني و موعظه و درسش همچون آبي زلال، سرزمين دل هاي مشتاق را آبياري کرده بود، اينک در بستر بيماري خفته و همه از حال او جويا مي شدند و براي سلامتيش دعا مي کردند. اما تقدير الهي بر آن قرار گرفت که در [21 شهریور 1382ش مصادف با] نيمه ماه رجب [1424ق] ، شب جمعه و همزمان با سالروز رحلت بزرگ بانوي جهان اسلام، پيام‌رسان کربلا حضرت زينب(س) و در دل سحر روح بلند آيت الله ظهيري به سوي ملکوت رخت بربسته و دل ها سوخته و اشک ها در فراقش روان گردد.
 

http://rangeiman.ir/images/namavaran/zahiri/2.jpg

 


[مزار این عالم جلیل القدر در مقبره خواهر امام رشت در کنار مزار دوست و یار قدیمی اش، آیت الله شیخ محمد لاکانی (ره) قرار دارد. الان متی است که این مکان در دست تعمیر است، مزار این دو عالم ارزشمند هم قرین خاک و مصالح ساختمانی شده است و تنها بنری برای شناسایی مزار ایشان روی مزارش گذاشته اند. برای اطلاع مخاطبان، عکس مزار ایشان را درج می کردیم.]

“عاش سعيدا و مات سعيدا”

 


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 1.315 seconds.